Glaskogentocht

Een 6 daagse kanotocht vanuit kanocentrum Arvika

Glaskogen
Klik op kaartje voor interactieve map

Lengte:
70 of 110 kilometer

Landtransporten:
70 kilometer 8 bij 110 kilometer 13

Proviandinkoop:
Arvika Kanotcenter, Klässbol, Lenunghammar, Glave.

Algemeen:
Het natuurreservaat van Glaskogen omvat ongeveer 28.000 hectare. Het gebied is grotendeels zeer Kano by nightdun bevolkt en kan beschouwd worden als een uitgesproken wildernisgebied. Het landschap is zeer heuvelachtig en bevat tal van meren en andere wateren met zeer schoon en helder water. In sommige meren is het mogelijk 6 tot 8 meter diep te kijken. Het gebied is rijk aan dieren en vogels. Elanden en bevers komen veelvuldig voor. Deze tocht begint en eindigt op het Glafsfjorden; het meer waaraan het kanocentrum is gevestigd. Met kaart, kompas en kano op weg.
Een zeer mooie tocht waarbij we toch aanraden om de korte route te nemen daar de lange zeer zwaar is. Prachtige natuur en kampeermogelijkheden in de middle of nowhere.

22 juli 1995 vertrekken we samen met Henriëtte en Wim naar Oslo. We rijden met de auto naar Kiel (D). Vandaar vertrekt een boot van Color Line. De reis duurt 19 uur. Wat opvalt zijn de dronkenlappen op de boot. Deze nemen een retour met een veer en drinken zich dan helemaal lam, slapen in de gang om vervolgens weer in Noorwegen terug te keren. Dit omdat alcoholische dranken in Noorwegen extreem duur zijn. Op de boot kopen we zelf ook een taxfree voorraadje Jägermeister voor de komende drie weken. We komen aan in Oslo en rijden meteen door naar Arvika in Zweden. We melden ons bij het Kanocentrum en krijgen meteen een proviandkist en pakton mee om ’s avonds in te pakken. Ook wordt de route besproken welke we gaan varen (en lopen). We willen de uitgebreide Glaskogentocht van 110 kilometer in 7 dagen. We vinden die van 70 kilometer te kort. De gids waarschuwde ons wel dat het dan geen vakantie zal worden. Die uitdaging durven we wel aan. We overnachten vlakbij op Camping Ingestrand.

Dag 1
Maandag 24 juli

We staan rustig op. Bij het inpakken van de tent regent het wat. We gaan naar het kanocentrum. Hier krijgen we de kano’s, peddels, dekzeil, touw, schep (die diende als toilet), karretje en zwemvesten. Samen met de pakton voor de kleding de proviandkist en waterdichte zakken met tent, slaapzakken, slaapmatjes en kookspullen maakt dat onze uitrusting compleet. Het weer is niet echt goed. We duwen onze kano’s van de over af. het Glasfjordenmeer op. Het is dan droog al ziet het er dreigend uit. Een half uurtje later valt er een flinke regenbui uit de hemel. Regen.jpg (2922 bytes)We hebben veel tegenwind en hoge golven. Toch vinden we een droog plaatsje om te eten. Later op de dag klaart het wat op. Zo is het klimaat in Zweden nu eenmaal. Het regent er regelmatig maar vaak niet lang, waarna de wolken verdwijnen en de zon weer tevoorschijn komt. Om 15.30 uur vinden we het welletjes en vinden een mooi plekje om te overnachten. Wim en Vincent gooien een hengel uit maar de vissen willen niet bijten vandaag. Ze vangen zelfs helemaal niets. Er is een wandelroute aangegeven die we ook volgen tot aan een ruïne.

Dag 2
Dinsdag 25 juli

Het is stralend weer, de zon schijnt en we hebben de wind mee. De omgeving is dan schitterend; prachtig meer met helder water, en een groene kust met veel bomen en typisch Zweedse houten huisjes. Met de wind mee gaat het varen snel en voor we het in de gaten hebben zijn we een paar kilometer te ver voor een landtransport. Die moeten we dus tegen de wind in terug. Terug naar het plaatsje Sölje: een paar huizen. Hier zetten we ons eerste de kano op het transpBrood.jpg (5342 bytes)ortkarretje en verplaatsen ons 1200 meter over land. Op de plaats waar we weer het water in mogen is een camping. We willen hier brood kopen. De camping heeft echter geen winkel en verkoopt geen brood. We willen eigenlijk niet meer tijd verspillen, om naar een winkel toe te lopen. We zijn al achter waren op schema in verband met het de “Off Route”. De campingbeheerder roept één van zijn medewerkers en laat die met een auto, een paar kilometer verderop een brood halen. Deze gastvrijheid ervaren we als leuk . Na de broodaktie en een ijsje kunnen de kano’s weer te water laten. We steken het Stora Lesjön meer over. En krijgen dan een zwaar landtransport hadden van 4 kilometer. Op het Stora Gla meer, waarvan bekend zou zijn dat op dit meer vaak een erg mooie zonsondergang is te zien, zoeken we een plaatsje om te overnachten. Op een prachtig eiland van 50 bij 125 meter zetten we onze tenten op. Na een frisse duik in het water, eten we wat. Na de afwas krijgen we de beloofde zonsondergang te zien. Later maken we een vuurtje, we zien in de verte twee rook pluimpjes. Een teken dat dat we niet alleen zijn. Al hebben we dat gevoel wel.

Dag 3
Woensdag 26 juli

Als we uit onze tenten kruipen zien we dat het meer rondom ons zo glad als een spiegel, onvoorstelbaar, zo strak. Er komt pas rimpeling in het water als wij er met de kano’s doorheen varen. Ook de bodem is hier te zien in het heldere water. Met lekker kanoweer steken we het Stora Gla meer over en komen bij een camping met een winkel annex kanocentrale. De eerste en enige winkel op onze tocht. Hier kopen we wat voorraad in. Van hier begint de extra lus die we wilden nemen, richting Lenungen. Dit als extra van de Glaskogentocht. Na een paar meertjes en landtransporten komen we aan bij Mjögtvängen meer. Er is een schuilhut met stookplaats en droog hout. Een ideale plek om te overnachten. Hier moet wel veel en grote vissen zitten. Dus de hengel nog een keer uitgegooid. De mannen zullen wel even een berg vangen zodat we het boven ons kampvuurtje kunnen roosteren vanavond. Veertien kleine visjes worden uit het water gehaald. Amper de moeite waard om te eten. Gewapend met Jägermeister en anti-muggenolie slapen we in de open schuilhut. Achteraf niet echt een aanrader. ’s Nachts zoeven de muggen in druk verkeer telkens in en uit de slaapzak.

Dag 4
Donderdag 27 juli

Vol goede moed beginnen we met alweer stralend weer, midden in de natuurgebied met veel moerassen. Een krijgen een aantal lichte landtransporten te verwerken. Tot het het echte werk komt. Een zwaar landtransport van 250 meter bij Nordvattnet zo staat op de kaart aangegeven. Het blijkt 800 meter te zijn. De kano kan nu niet op het karretje blijven. Er is te veel boomstronken en te weinig pad. Alles moet uit de kano en over de kleine rotspaadjes en boomstronken naar boven sjouwen, dan weer terug om de kano’s één voor één te dragen. Er zijn veel muggen die ons dit wel willen zien doen. Na twee uur kunnen we gelukkig weer het water in na een stukje varen loopt het meer “dood”. Het lijkt wel of we verkeerd ziten. Na een uur op en neer varen besluiten we een soort snel stromend riviertje stroomopwaarts te gaan, niet wetend of we goed zullen uitkomen. Een maal op een ander meer vragen we bij een andere wildkampeerder, waarvan we de rook van zijn vuurtje van verre zien. Hij vertelt dat we op het (goede) Assjön meer zijn. We kunnen de route weer vervolgen. Na een licht landtransport hebben we een plekje om te overnachten. Het was inmiddels 19.30 uur en de zin was allang over. We sprokkelen hout voor het kampvuur. Het vuur heeft geen tijd om lang te branden wat we gaan vroeg slapen. We beseffen ’s avonds dat we bij het kanoën het even wel moeilijk hebben. Met bijvoorbeeld een landtransport, de wind en of de regen. Het mooie is dat je dit meteen daarna vergeten bent en kunt genieten van de mooie natuur.

Dag 5
Vrijdag 28 juli

We staan vroeg op, want we hebben een zware dag voor de boeg met 4!!! zware landtransporten. Na 3 kilometer op het Gränsjön meer komen we bij Gaterud; het eerste landtransport. Na een uitgebreide inspectie, een bergje op, over een zeer modderig pad met diepe kuilen, moeten we de kanoverhuurder gelijk geven. De extra lus is echt geen vakantie, vooral omdat er nog drie landtransporten zullen gaan volgen. We zullen over de gehele tocht dan ook meer dan 7 dagen doen en dat zit niet in onze planning. We bekijken de kaart goed of we alternatieven hebben. We varen diezelfde 3 kilometer weer terug naar Kalleboda en gekiezen voor een landtransport van 12 kilometer over een heuvelachtige weg. Het weer is lekker en de omgeving mooi. Soms zit er een flink klimmetje in en met de kano is het zweten. Boven op een heuveltje aan gekomen zien we gezinnen die op het land aan het werk zijn. Op het moment dat we voorbijkomen is hun pauze voorbij en beginnen ze weer te werken. Een vrouw ziet ons lopen en komt naar ons toe. Ze vraagt of we iets willen drinken. Nou, dat slaan we niet af. Ze haalt een thermoskan te voorschijn. We denken koffie koffie te krijgen, maar ze heeft er koele ranja in zitten. Lekker!! Ook wordt ons een flink stuk eigengemaakte koek aangeboden, dat gaat er wel in. Wel jammer voor Jet en Wim dat ze een stuk achter lopen. Het laatste stuk is vrij vlak tot dat we de camping/kanocentrum van Lenungshammer. Hier zijn we 2 dagen geleden nog geweest. We hebben 10 kilometer van de kanoroute dus niet afgelegd.

We slaan wat proviand in en kunnen vanaf hier de eigenlijke Glaskogenroute van 70 kilometer weer volgen over het Övre Gla meer. We overwinnen nog een licht landtransport van 2 kilometer voordat we een leuk plekje vinden om de tent op te zetten. We staan aan een schitterend meer (Gränsjön). We hebben een “paraplutent” waar de stokken aan het tentdoek blijven zitten. De stokken hoeven alleen maar recht geklikt te worden en de haringen de grond in. De binnentent hangt er vast in. Dus veel moeite is dat niet. De mannen doen een uiterste poging om een flinke vis te vangen met levend aas. De baars die we vangen stikt in het levend aas. Maar is dus ook niet groot. Ook dit mag niet baten. We vange maar geen zalmforel of karper.

Dag 6
Zaterdag 29 juli

Onze laatste kanodag, dwars over het Gränsjönmeer. Na een landtransport van 5 km, een stukje varen, en weer een landverplaatsing, nu over 6 kilometer. Minder gemakkelijk dan door het water, maar de omgeving is mooi. We plukken hier en daar bramen en komen zo weer bij ons eerste meer. De laatste 8 kilometer gingen over het Glasfjorden meer. Het begint harder te waaien en we hebben de wind tegen. Zo komen we weer bij de kanoverhuurder in Arvika.

We wassen onze kleren in een machine en ons zelf voor het eerst in 6 dagen. Heerlijk zo’n warme douche. Onze laatste nacht in Zweden brengen we weer door op camping Ingestrand. De dag daarna vertrekken we naar Noorwegen voor de rest van onze vakantie.

Kano op Glaskogen bij ondergaande zon