GR 54 Alpe d'Huez

Van le Bourg d’Oisans (aan de voet van de Alpe d’Huez) naar Monetier les Bains,
een wandeling van 3 dagen.

GR 54
Klik op kaartje voor interactieve map

Kort verslag
We hebben van deze GR 54 maar drie dagen gelopen, toch was het een redelijk vermoeiende tocht. We starten aan de voet van de Alpe d’Huez, hier beginnen we meteen met een steile klim (echt steil!). Aan de rotsen is op sommige plaatsen touw bevestigd om de route te begeleiden. Later volgt een vlakker stuk. Net voor Besse zit nog een steil klimmetje. Na Besse volgt een beklimming, daarna afdalen richting la Grave. Tijdens de afdaling hebben we een prachtig uitzicht op de gletsjer La Meije.
Na la Grave een prachtig stuk langs de onstuimige rivier la Romanche, over het rif de la Planche naar de col d’Arsine. Over de top van de col d’Arsine volgt het mooiste deel van onze route, met steeds uitzicht op de groen/blauwe rivier le Petit Tabuc.

Het Landschap
Het landschap is wisselend. De toppen zijn door de hoogte niet veel begroeid, maar op de lagere delen lopen we vaak door bos. Vaak mooie uitzichten.

Zwaarte van de route
Steil klimmen en afdalen, daar tussen een glooiend landschap. Best een pittige tocht.

Overnachting
Onze eerste overnachting is in een gîte in Besse. Mooie kamers en een goede warme douche. Gelegenheid om zelf te koken of om een pizza te eten, gebakken in een houtgestookte oven, buiten op het terras. Een mooie gîte in het centrum van het dorpje waar 1 klein winkeltje is voor proviand. Iets voorbij het dorp is nog een camping.
In la Grave is ook een gîte. Via familie hebben we te horen gekregen dat deze erg goed is met een gezellige waardin, wij zijn er echter niet geweest. Wij hebben overnacht in een gîte in Villar d’Arene. Ook hier is weer een warme douche en aparte slaapkamers. Goede kookgelegenheid en een zithoek. Tegenover deze gîte is een camping. Ziet er best goed uit.

Openbaar vervoer
Er is een goede busverbinding over de N 91 van Briançon naar le Bourg d’Oisans.

Dag 1
Donderdag 14 augustus 1997
We starten de wandeling om 9.00 uur. Bij het vertrekpunt van de GR54 mogen we meteen een steile rots opklauteren. Soms met handen en voeten en soms langs een geleidetouw. Wel een leuke klim, Jeannette wordt er erg moe van. De hele verdere dag heel erg moe geweest. Blij dat we bij de gîte le Saret in Besse aankomen. We hebben een mooie kamer voor ons alleen en er is een warme douche. We koken ons eigen potje.

Dag 2
Vrijdag 15 augustus

Vandaag vertrekken we om 7.30 uur om voor de hitte de steile klim die ons te wachten staat te hebben gehad. Om 9.15 uur hebben we de top van de col du Souchet (2365 m.) bereikt en we hebben een goed ontbijt verdiend. Later volgen er nog twee steile afdalingen voordat we in La Grave aankomen. In La Grave doen we inkopen voor de rest van de dag en op een picknickplaats verorberen we onze lunch. Het is nu nog 1 uur lopen naar Villar d’Arene. Daar aangekomen blijkt onze gîte in het volgende dorpje te liggen, ± 3 kwartier verderop. Het stuk vanaf La Grave is een heel mooi stuk om te lopen, langs de rivier de Romanche.
De gîte is best goed, we hebben een kamer voor onszelf. Het is er druk, vooral met koken.

Dag 3
Zaterdag 16 augustus

Dit wordt waarschijnlijk onze laatste wandeldag tijdens deze vakantie. We beginnen met de beklimming van de col d’Arsine (2348 m.) dat is al een heel mooi stuk, maar als we over de top heenkomen is het uitzicht over de rivier met watervallen en meertjes niet te beschrijven, zo mooi. Om 15.30 uur komen we aan in Monetier les Bains, daar moeten we tot 17.50 uur wachten op de bus die ons terugbrengt naar Bourg d’Oisans.